loader image

سبک کژوال در یک سال اخیر

سبک کژوال
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گزارشی از بازی‌های سبک کژوال

اخیرا یکی از پلتفرم‌های پیشروی شتاب‌دهنده در زمینه موبایل، Liftoff، گزارشی از وضعیت بازی‌های موبایلی کژوال و Mid-Core در یک سال اخیر منتشر کرد. این گزارش به بررسی موضوعات زیر می‌پردازد:

  • تحلیل و بررسی سالانه هزینه و درآمد
  • دسته و سبک‌های موثر محرک نصب‌ در تبلیغات
  • آخرین ترند‌های موثر بر مارکت‌ها

هزینه‌ها نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته

متوسط شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) برای موبایلی، در iOS به ۴.۸۳ دلار رسید. این میزان تقریبا ۸ برابر شاخص قیمت برای اندروید است که در یک سال اخیر، به طور متوسط ۰.۶۵ دلار بوده. این داده‌ها از انواع بازی‌های موبایلی از ماه مارس ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ جمع‌آوری شده و طبعا شاخص‌ها برای بازی‌های سبک کژوال و هایپر-کژوال با این اعداد متفاوت است. باید به این نکته هم اشاره کرد که این نتایج ممکن است در مناطق مختلف متفاوت باشد. با این حال، این واقعیت را که هزینه‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده، نمی‌شود نادیده گرفت.

دانلود و نصب‌های شما از کجا می‌آیند؟

با این حال که سبک‌های ترکیبی موفقیت روز افزون می‌یابند، اکثریت نصب‌ها از تبلیغات در دسته بازی‌های کژوال آمده‌اند. بازی‌های کژوال، با ۹۱ درصد، اولین محرک نصب دیگر بازی‌های کژوال هستند. به دنبال آن بازی‌های رانندگی و اسپرت با ۵ درصد و دسته‌ی Mid-Core با ۳ درصد. در نمونه آماری، سبک هایپر-کژوال، با پوشش ۲۹ درصدی، یک محرک بزرگ بین همه‌ی ژانر‌ها است، در حالی که بازی‌های معمایی (پازل) همچنان بالاترین میزان نصب را با ۳۷ درصد دارد.

پیشنهادهای تصاعدی در بیش از نیمی از بازی‌ها

تقریبا ۷۰ درصد از ۲۵ بازی‌ سبک کژوال برتر در ایالات متحده آمریکا، از پیشنهاد‌های تصاعدی (Progressive Offers) استفاده می‌کنند. تقریبا ۵۰ درصد، این پیشنهادات را در سال اخیر به عنوان یک ویژگی جدید معرفی کردند. که بازیکنان با پیشروی در بازی با جایزه‌های رایگان و پولی روبرو می‌شوند. 

یکی دیگر از ترند‌ها در سال گذشته برای کسب درآمد از بازی، پیشنهاد باندل‌های انتخابی (Pick-One Bundle) است، که معمولا در آن به بازیکن تعدادی باندل با قیمت‌های متفاوت پیشنهاد داده می‌شود. گاها یک تخفیف ویژه برای خرید همه‌ی موارد در نظر می‌گیرند که بازیکن را تشویق به خرید کند. چندین بازی با عملکرد بالا، از این ترند استفاده برده‌اند و موفقیت کسب کرده‌اند.

سبک هیبرید-کژوال با سرعت در حال پیشرفت

بازی‌های هیبرید-کژوال فرمول موفقیت را پیدا کردند و به تدریج در حال گسترش‌اند. بسیاری از آن‌ها وارد لیست پردرآمدترین بازی‌ها شدند. این بازی‌ها بر سادگی، گیم‌پلی پولیش‌شده و ترکیب تبلیغات با خریدهای درون-برنامه‌ای (IAPs) تمرکز دارند، و با ویژگی‌های متفاوت گیم‌پلی، پتانسیل‌های کسب درآمد را آزاد می‌کنند. از عناوین موفق این سبک از بازی‌ها می‌توان به Twisted Tangle و Alien Invasion اشاره کرد.

رشد غیر منتظره‌ی یک سبک دنج

یکی از سبک‌هایی که به تازگی در مارکت‌ها محبوبیت پیدا کرده، بازی‌های تطابق‌یابی ۳بعدی ‌(3D Match Games) مانند عناوین Match Factory و Tile Match 3D است. آمار نشان می‌دهد که سهم بازار این نوع بازی‌ها در پلتفرم iOS ایالات متحده آمریکا، از ۲.۹۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۲۵ میلیون دلار تا آخر سال ۲۰۲۳ رسیده است.

منابع: Newswire, Liftoff’s PDF

نویسنده مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *